اکبر باقری؛ حسن آباقری؛ دلارام ترابی؛ ابراهیم ملا احمدی نمین
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402
چکیده
هدف این پژوهش آزمون اثرگذاری مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق نقش تعدیل گر متغیرهای حاکمیت شرکتی بر شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز برای گروه بانکها و مؤسسات مالی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش، متغیرهای مستقل، کارت امتیازی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و عوامل حاکمیت شرکتی، شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز به ...
بیشتر
هدف این پژوهش آزمون اثرگذاری مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق نقش تعدیل گر متغیرهای حاکمیت شرکتی بر شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز برای گروه بانکها و مؤسسات مالی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش، متغیرهای مستقل، کارت امتیازی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و عوامل حاکمیت شرکتی، شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز به عنوان متغیر وابسته و اندازه شرکت، اهرم مالی و سن به عنوان متغیرهای کنترلی هستند. جامعه پژوهش با توجه به موضوع و کاربرد آن برای گروه بانکها و مؤسسات مالی فعال در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این مطالعه 41 بانک و مؤسسه مالی اعتباری نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از داده های نمونه آماری مورد نظر از سال 1397 تا پایان سال 1401 به مدت پنج سال برای جمع آوری استفاده شد. در این تحقیق، تحلیل رگرسیون چند متغیره با استفاده از روش داده های تابلویی با اثرات ثابت به بررسی فرضیه می پردازد. نتایج نشان داد که بین مسئولیت پذیری اجتماعی و شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز شرکت رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. اندازه هیئت مدیره و استقلال هیئت مدیره به عنوان عوامل حاکمیت شرکتی، رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز را اصلاح می کند. اما مالکیت دولت بر رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز شرکت تأثیری ندارد.